Ő miért nem mér? Ebben a részben nem azt kutatjuk, hogy kinek milyen kifogása van arra, hogy nem méri az elvégzett munkát és nem is azt, hogy a google rendszere milyen új csodákra képes. Ezekkel tele a padlás, sok helyen találunk rá iránymutatást.
Sokkal inkább érdekes lehet, hogy az e-mail marketing hatékonyságát, a saját rendszereden keresztül hogyan méred. Sőt, kiegészíthetjük a rendszer fogalmát azzal, hogy belevesszük az offline hatások mérését is, nyilván nem a LadyBird-ön keresztül, hanem mondjuk eladáshelyi megoldásokkal.
Ha e-mail-t írsz – hírlevél, vagy e-dm – több lehetőséged is nyílik a hatékonyság mérésére. Készíts olyan tartalmat, amelyben egy link segítségével átviszed az olvasót az általad bemutatni kívánt oldalra. A link – hivatkozás – kattintásai a LadyBird-ön belül mérhetők. Megtudod, hogy ki, mikor kattintott. Ezt vizsgálhatod a kiküldés időpontjához képest – hogyan követik a leveleidet - a webshop-od, vagy offline boltod forgalmának tekintetében – mikor lesz nagyobb a forgalom – a kiküldött levelek arányában – mennyien követnek.
Ha több hivatkozást teszel bele, mérheted, versenyeztetheted az alternatívákat. Például, beszerzés előtt megnézheted, hogy a kék, vagy a piros bugyira kattintanak (először) többen. De mérheted, hogy a pénzügyi, avagy a marketing oktatásod leírására kíváncsiak inkább.
Ha pedig megnézték az oldalon és ott nem iratkoztak fel, az e-mail-be még mindig beszúrhatsz egy feliratkozási linket a végére, ahol lehetőséged nyílik arra, hogy „színt vallass” az olvasóiddal. Például, „iratkozz fel a marketing témakör hírleveleire, mert azokat külön, tematikusan küldjük majd – ne maradj le róla”.
Ha összeállítasz egy kérdőívet, statisztikázva kapod vissza az eredményeket. Például látod, hogy az egyes kérdéseknél mely válaszok voltak a legpopulárisabbak, vagy milyen értékszámokat választottak ki egy skálán, ahol pl. árat kérdeztél. És a jó hír, hogy már előre automatizálni tudod a következő leveleidet, amelyek a beérkezett válaszok alapján küldesz ki. Szűréssel egyszerűen szegmentálsz így: Az 1-es számú levél menjen azoknak, akik a 10-es kérdésben a B) választ adták, a 2-es levél, azoknak, akik a 3-as kérdésre „Nem” választ adtak és a 3-as levél mindazok felé kiküldhető, akik a piros verziót választották egy terméknél!
Ha pedig offline hatások. Nos, egy kiküldött voucher – amelynek a letöltését mérheted! – beváltása egy adott időszakon belül, elég jól mérhető akció egy üzletben is. A letöltés még csak azt jelenti, hogy felkeltettük az érdeklődését. Ha bemegy az üzletbe és hivatkozik rá, sőt előveszi fizetéskor – vagy előtte! – akkor már nyert ügyünk van, csak elrontani lehet – ő a vásárlási szándékkal rendelkező ügyfél, a vásárlás helyszínén, pénztárcával a zsebében.
Vagy, a kérdőívet – adatgyűjtésre alkalmas részekkel együtt – teljesen kitöltő és visszaküldő első 10 olvasó mozijegyet nyer. A sportboltban az Ali-ról szóló filmre, a divatüzletben a Coco Channel-ről szóló Audrey Tautou mozira.
Vagy keresztmarketinggel is megoldható a nyeremény, és így nem kerül szinte semmibe. Például, az első 10 visszaküldő kedvezményes fitness bérletet kap a partnerünktől – pl. 50%-ot a most induló salsa aerobik-ból.
A változatok kvázi végtelenek, a méréssel pedig igazolható, hogy megérte és máskor is neki kell feszülni, vagy kis változtatást igényel, esetleg elvetendő az adott marketing megoldás. Legyen jó rendszered!